Vaste en mobiele telefonie

Toen elke organisatie een fysieke telefooncentrale had, waren er hoge instapkosten en intensieve installatieprocessen. Tegenwoordig is telefonie vaak onderdeel van de ICT-infrastructuur. Dat brengt nieuwe aandachtspunten en behoeften met zich mee. Een gebruiker wil altijd, overal en op alle devices bereikbaar kunnen zijn. Daarnaast wil de gebruiker zijn eigen bereikbaarheid kunnen instellen: wat moet er gebeuren als een oproep niet beantwoord kan worden? Voor organisaties is ook schaalbaarheid bij organisatorische veranderingen van belang.

Voor Unica Schutte ICT is vaste en mobiele telefonie een volwaardig onderdeel van het portfolio, met eigen specialisten die advies, implementaties en beheer van communicatieplatformen en mobiele telefonie verzorgen. Afhankelijk van de behoeftes van een organisatie zijn er mogelijkheden voor eigen on-premise telefooncentrales, virtuele telefooncentrales via een private of een publieke omgeving en aanvullende communicatiefunctionaliteit. De levering van mobiele telefoons en abonnementen is integraal onderdeel van de dienstverlening. Dankzij de expertise op het gebied van connectiviteit, is Unica Schutte ICT uitstekend in staat een bereikbaarheidsconcept samen te stellen dat past binnen het budget en de gewenste beschikbaarheid van een organisatie.

Toepassingen

Bij het samenstellen van een vaste en mobiele telefonie oplossing, staat centraal hoe een organisatie bereikbaar wil zijn en welke verantwoordelijkheid de individuele medewerker hierin krijgt. Uiteraard speelt ook het budget en het beheer van de vaste en mobiele telefonie een rol in de oplossingen die Unica Schutte ICT levert.

Sommige organisaties willen hun telefooncentrale op eigen locatie houden. Toestellen worden dan op de telefooncentrale aangesloten en worden vanuit de eigen organisatie of door Unica Schutte ICT op afstand beheerd. Een veelgebruikt alternatief is een virtuele telefooncentrale binnen de eigen cloud omgeving. Hiervoor gelden dezelfde voordelen als bij een fysieke telefooncentrale binnen de eigen organisatie, maar zonder de forse investering van een telefooncentrale of de intensieve aanleg van de benodigde infrastructuur.

Unica Schutte ICT biedt ook telefonieomgevingen aan vanuit haar eigen datacenter. Een organisatie gebruikt dan een private cloud omgeving waar Unica Schutte ICT het beheer van verzorgt. Telefonie wordt daarmee eigenlijk een applicatie, waar bedrijfsspecifieke instellingen aan toe te kennen zijn. Dit biedt veel mogelijkheden om de bereikbaarheidsvoorkeuren van gebruikers in te stellen en draagt daardoor bij aan de gebruiksvriendelijkheid. Een ander belangrijk voordeel is dat de telefonieomgeving gecentraliseerd kan worden voor meerdere vestigingen, waardoor ook een nevenvestiging desgewenst het telefoonverkeer kan opvangen. 

Een laatste oplossing is telefonie vanuit de publieke cloud. Hierin werkt Unica Schutte ICT samen met gerenommeerde partners als KPN, Microsoft en Vodafone, die hun telefonie-omgeving ook hebben gekoppeld aan talrijke aanvullende diensten. Daarmee kan een gebruiker zijn beschikbaarheid bijvoorbeeld laten afhangen van zijn agenda, waarbij automatisch wordt herkend wanneer hij in vergadering zit en dus niet bereikbaar is. Doordat de status van een mobiele telefoon inzichtelijk is worden onnodige wachttijden en voicemailberichten voorkomen. Ook in dit geval is telefonie een applicatie, waarbij de integratie met andere onderdelen van het ICT-domein veel flexibiliteit en gebruikersgemak kan bieden. Omdat er van tevoren geen investering in fysieke apparatuur meer nodig is en telefonie als een SaaS-applicatie beschikbaar is, wordt de telefonieomgeving bovendien zeer schaalbaar en kan de organisatie snel het aantal aansluitingen uitbreiden of inkrimpen.

Behalve de levering van diverse soorten telefooncentrales verzorgt Unica Schutte ICT talrijke aanvullende diensten op het gebied van telefonie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de integratie tussen vaste en mobiele telefonie, het opzetten van een contact center platform dat aan de telefooncentrale wordt gekoppeld of de inrichting van een videoconferencing omgeving waarmee beeldtelefonie mogelijk is. Ook de levering van mobiele telefonie abonnementen is standaard onderdeel van de dienstverlening, waarbij Unica Schutte ICT dankzij de nauwe relaties met alle grote telecomproviders scherpe tarieven kan aanbieden.

Oplossingen

Unica Schutte ICT is als onafhankelijk adviseur niet gebonden aan specifieke leveranciers en levert telefonieomgevingen en mobiele telefonie abonnementen van verschillende gerenommeerde merken. Daardoor kan Unica Schutte ICT voor zowel grotere als kleinere organisaties een concurrerende oplossing aanbieden. Welke oplossing voor een organisatie de beste combinatie van prijs-kwaliteit oplevert, is uiteraard afhankelijk van de bereikbaarheidswensen.

Binnen het vaste en mobiele telefonie portfolio biedt Unica Schutte ICT onder meer het Avaya communicatieplatform IP Office aan. Daarmee is ook een contact center omgeving in te richten. Via Avaya Scopia kan Unica Schutte ICT tevens videoconferencing oplossingen realiseren voor zijn klanten. In haar mobiele telefonie oplossingen werkt Unica Schutte ICT eveneens met gerenommeerde aanbieders, zoals KPN, Yes Telecom, Vodafone en T-Mobile. Voor het integreren van (mobiele) telefonie binnen het ICT-domein, kunnen ook oplossingen als 3CX, BroadSoft en Microsoft Skype for Business gerealiseerd worden. Tenslotte biedt Unica Schutte ICT mogelijkheden om smartphones en andere mobiele apparaten op afstand te beheren en te beveiligen met Mobile Device Management.

Toegevoegde waarde

Unica Schutte ICT denkt mee in een oplossing voor iedere organisatie, gebaseerd op de bereikbaarheidswensen en het budget. Daarbij kan Unica Schutte ICT de hele keten verzorgen van advies, levering, implementatie en beheer. Unica Schutte ICT beschikt over een eigen beheerafdeling voor vaste en mobiele telefonie, waarbij de expertise vanuit de ICT-diensten uiteraard wordt ingebracht. 

Vooral de kennis en ervaring die Unica Schutte ICT heeft op het gebied van connectiviteit en dataverbindingen zorgt voor onderscheidende oplossingen die veel toegevoegde waarde kunnen bieden aan de ICT- en telecomomgeving van een organisatie. In tegenstelling tot ander dataverkeer is telefonie sterk tijdkritisch. Een minimale vertraging kan al zorgen voor een verbroken telefoongesprek, slechte geluidskwaliteit of onderbreking. Unica Schutte ICT zorgt met zijn ruime ervaring met connectiviteit voor een oplossing waarmee alle verbindingen betrouwbaar werken.