Microsoft zet met releasewave Q3 en Q4 vol in op AI | Unica

Microsoft zet met releasewave Q3 en Q4 vol in op AI

Microsoft zet met releasewave Q3 en Q4 vol in op AI

Elk jaar presenteert Microsoft met twee releasewaves updates uit met verbeterde functionaliteiten die er liggen voor haar producten. Danny, één van onze specialisten op het gebied van Microsoft 365, neemt je in een nieuwe blog mee in een aantal interessante onderwerpen die Microsoft tijdens deze releasewave heeft aangekondigd en vertelt je er de ins en outs over. Lees gauw verder en kom meer te weten over de waves voor Microsoft Dynamics 365 en Microsoft PowerPlatform.

Sales – Versnel een voorstel met AI

De salesmodule van Dynamics helpt jou als verkoper om zoveel mogelijk kracht te geven in jouw werkzaamheden. Zo’n omgeving bevat dan ook ontzettend veel informatie. Wanneer je bijvoorbeeld een offerte moet maken, kan AI jou nu helpen met het ophalen van zoveel mogelijk informatie. Denk bijvoorbeeld aan klantgegevens en andere mogelijk relevante informatie. Maar naast het ophalen van al deze informatie zet AI het ook alvast voor je klaar in een documentopzet.

Customer Service – Ken je klant beter met een overzicht gemaakt door AI

Met iedere module van Dynamics beschik je over heel veel informatie van jouw klant. Hoe groot de organisatie is, hoe groot het team van collega’s is dat werkt voor deze klant en misschien ook wel servicedeskmedewerkers die tickets behandelen van deze klant. Zo zijn er heel veel collega’s in allerlei functies die iets met deze klant van doen hebben. Maar met zoveel informatie kan het lastig zijn nieuwe updates bij te houden en in te zien, zonder daarvoor elke keer met je collega’s te sparren. AI kan voor jou nu alle informatie bijhouden én aan jou presenteren, op het moment waarop jij dat nodig hebt.

Dynamics – Voorbereiden op meetings met AI-gegeneerde notities

Stel, je brengt een bezoek aan je klant of je hebt een meeting over een bepaald onderwerp. Er spelen zoveel zaken tegelijk, waardoor het voor jou bijna onmogelijk is om op de hoogte te zijn van alles. Hoe fijn zou het zijn als je voorafgaand aan zo’n meeting automatisch een overzicht te zien krijgt waarmee jij de meeting goed kunt voorbereiden en in één oogopslag op de hoogte bent van de belangrijkste zaken die op dat moment bij de klant spelen. Met AI kan dat. Alle notities, telefoongesprekken en e-mailberichten worden voor jou verzameld en worden met één druk op de knop gepresenteerd.

Customer Service – Genereer case- en gesprekssamenvatting

De servicedeskmodule van Dynamics, Customer Service, legt de focus op medewerkers die zich bezighouden met tickets, het verhelpen van problemen, incidenten en vragen van klanten. Het kan wel eens voorkomen dat je als servicedeskmedewerker langere tijd aan een bepaald ticket werkt, waar veel verschillende mensen bij betrokken zijn die netjes een opvolging achterlaten in het ticket. Als alles nog vers in je geheugen zit dan heb je alle informatie wel paraat, maar gaat er een langere periode overheen dan is het heel erg lastig om er een goede samenvatting van te krijgen. Wat er nou eigenlijk allemaal gebeurt is in de tussentijd, je hebt geen idee. Alle notities heb je niet direct paraat en het kost je heel veel tijd om ze allemaal te lezen. Met AI kun je dat wat nuttig is uit de informatie te halen en aan jou laten presenteren in een samenvatting.

Field Service – Genereer een werkorder op basis van een offerte

Wanneer er tijdens een salestraject een offerte is gemaakt en de handtekeningen gezet zijn, zal er vaak een medewerker ingepland moeten worden voor bijvoorbeeld de levering, installatie of implementatie van hetgeen dat verkocht is. Iets wat in de praktijk vaak nog handmatig wordt ingevoerd. Met de module Field Service binnen Dynamics 365 kan dat eenvoudiger. Helemaal met de nieuwe feature die op rol staat. Van de offerte ga je nu rechtstreeks naar je werkorder, alles wordt één proces en alle informatie wordt overgenomen. Zo weet je als fieldservicemedewerker al wie je klant is, waar je naartoe moet, weet je al waar het om gaat en welke producten je allemaal nodig hebt. Dat maakt het aanmaken van een werkorder een stuk eenvoudiger, sneller en is er veel minder kans op fouten.

PowerBI Charge

PowerBI is een techniek die veel wordt gebruikt om van data informatie te maken. Data is in elke organisatie natuurlijk in grote hoeveelheden aanwezig. Maar niet alle data is relevant. Je wilt kunnen filteren en zien welke data voor jouw proces precies nuttig is. PowerBI helpt daarbij met de tool ‘Charge’. Als we gaan inzoomen op bijvoorbeeld grafieken, dan zijn deze normaalgesproken vrij statisch op het moment dat je deze met iemand wilt delen. Je maakt een printscreen, deze copy-paste je in een Word-document en je deelt het. Hoe mooi is het als de informatie in die grafiek wordt bijgewerkt als iemand het document opent, en zo altijd de meest recente grafiek met bijgewerkte data voor zich ziet. Dat kan PowerBI nu voor je doen.

Human in the loop – Controle op AI-beslissingen

We hebben het hierboven natuurlijk al heel veel over AI gehad. En hoewel het voor sommigen misschien een beetje eng lijkt dat AI van alles voor ons kan doen, is het fijn te weten dat de ‘human in the loop’ blijft. Wanneer je een document laat opstellen door AI, dan wil je ook zeker weten dat dit is wat je wilt zien en dat het ook volledig klopt. De AI zal altijd een mens vragen of het juist is wat er zojuist is opgesteld. Zo zit er altijd een menselijke check achter. Naast dat je dus altijd zelf de controle hebt over de getoonde informatie, help je met die menselijke check vervolgens ook de AI om slimmer te worden en het in de toekomst nog beter te doen. Zal ‘human in the loop’ dan in de toekomst verdwijnen? Nee, we verwachten dat de mens altijd in de loop moet blijven. 

Hunker je na het lezen van deze blog naar nóg meer informatie over alle releases? Bekijk dan hier de officiële releasewave van Microsoft!