Unica zet stappen op het gebied van refurbishing | Unica

Unica zet stappen op het gebied van refurbishing

Unica zet stappen op het gebied van refurbishing

“Als een product kapot is, dan is het nog geen afval”

Unica zet samen met Rensa, technische groothandel in verwarming en ventilatie, flinke stappen op het gebied van refurbishing. Elektronische en mechanische onderdelen die bij onderhoud of storingen zijn vervangen, kunnen dankzij de revisiespecialisten van Inexeon een hernieuwd leven krijgen. “Refurbishing biedt kansen voor de utiliteitsmarkt en Unica durft hierin te investeren.”

Zoals een grote rivier begint als een klein beekje, beginnen grote veranderingen vaak met het inzicht van een paar mensen. Zo begint dit verhaal bij Jacqueline Nelissen, senior inkoper bij Unica: “Ik vind verduurzaming interessant én hard nodig. We leven momenteel op veel te grote voet; de aarde kan de vraag naar grondstoffen niet meer aan. Dat betekent dat we onze manier van leven en werken moeten veranderen. Als inkoper sta ik al jaren kritisch ten opzichte van fabrikanten, die eens in de zoveel tijd een complete productlijn uitfaseren om vervolgens weer geld te verdienen aan een zelf gecreëerde vervangingsmarkt. Het gemak waarmee we dingen weggooien en nieuwe producten kopen, is echt niet meer van deze tijd. Ik was daarom erg enthousiast toen ik hoorde dat leverancier Rensa daar een andere aanpak voor heeft.” 

Zuinig met grondstoffen

Afbeelding
Rensa vrachtauto

Rensa is een Achterhoeks familiebedrijf, opgericht in 1953, met een grote duurzaamheidsambitie. In 2018 nam de technische groothandel een belang in Inexeon, eveneens een familiebedrijf met jarenlange ervaring in het reviseren van elektronica en mechanica. Met Rensa Refurbished – voorheen het Groene Onderdelen Programma – bundelen Rensa en Inexeon de krachten om verspilling tegen te gaan en de installatiebranche verder te verduurzamen.

“Installateurs kunnen defecte onderdelen bij ons inleveren en gereviseerde onderdelen aankopen”, zegt Dirk Roes, key account manager bij Rensa. “We zijn hier vijf jaar geleden mee begonnen vanuit de behoefte van enkele klanten om geld te besparen. Nu de wereld snel verandert, verandert ook de reden van bedrijven om voor refurbished onderdelen te kiezen. We helpen klanten nu om zuiniger om te springen met grondstoffen en bij het realiseren van hun duurzaamheidsambities.”

Afbeelding
Inexeon medewerker

Vijf jaar garantie

Toen Jacqueline met eigen ogen had gezien hoe professioneel en gestructureerd het eraan toegaat in de werkplaats van Inexeon in Wijchen, was ze helemaal overtuigd. “Dat zien we vaker”, lacht Koen Veldman, verkoopmanager bij Inexeon. “Veel mensen hebben een verkeerde perceptie van revisie. Ze denken aan tweedehands onderdelen, waar vlug een doekje overheen is gehaald en die minder betrouwbaar zijn dan nieuwe. Als ze de hoge kwaliteit van onze eindproducten zien, zijn ze verrast. Elk type onderdeel heeft hier zijn eigen revisieproces met speciaal ontwikkelde testapparatuur. We vervangen alle aan slijtage onderhevige onderdelen door nieuwe, laden de fabrieksparameters in en testen elk onderdeel uitvoerig. Daardoor zijn de door Inexeon gereviseerde elektronica en fijne mechanica van dezelfde kwaliteit als nieuwe fabrieksonderdelen, maar prijstechnisch interessanter. Om te laten zien hoeveel vertrouwen wij in onze producten hebben, geven we standaard vijf jaar garantie. Daardoor gaan er steeds meer deuren open, die voorheen dicht waren.”

Boodschap blijven herhalen

Dirk beschouwt het refurbishing-programma van Rensa en Inexeon nu al als een succes. “We krijgen steeds meer defecte producten binnen en het assortiment gereviseerde onderdelen groeit met de dag.” Koen beaamt dit: “We kunnen in principe overal een revisieproces voor inrichten. Elke revisie begint met een kleine eerste toepassing. Tegen installateurs zou ik daarom willen zeggen: spaar tien dezelfde producten op in onze grijs/rode Rensa Refurbished verzamelbox en stuur ze op, dan gaan wij ermee aan de slag.”

Afbeelding
Inexeon medewerker

In het bestelsysteem van Unica is het sinds kort mogelijk om een vinkje aan te zetten als een product niet per se nieuw, maar ook refurbished mag zijn. Unica-bedrijven weten elkaar beter te vinden als het gaat om het uitwisselen van overtollige materialen. Ook worden er steeds meer defecte producten ingeleverd bij Rensa, al belanden er volgens Jacqueline nog te veel met een boogje in de container. “Laatst vertelde een collega dat ze vier kapotte ventilatoren had en dat er nergens meer een nieuwe te krijgen was. ‘Maar je hebt toch die kapotte?’, vroeg ik. Als wíj defecte producten inleveren, kunnen zíj het maken en hoeven wíj geen nieuwe te kopen. Dat is beter voor het milieu, goedkoper en de kwaliteit is gegarandeerd; er is dus geen enkele reden om het niet te doen. Toch moet je die boodschap blijven herhalen. In mijn ogen zijn we pas geslaagd als refurbishing gemeengoed is en we bij Unica net zo veel producten inleveren als dat we er refurbished afnemen.”

Hergebruiken is besparen

“Als iets kapot is, is het defect, en nog geen afval”, besluit Koen, die meteen aan het rekenen slaat als hij het voorbeeld van Jacqueline hoort over de ventilatoren. “Eén ventilator bestaat uit iets meer dan één kilo aluminium. Dat staat gelijk aan 40 kilogram CO2 of zo’n 350 kilometer rijden met een dieselbus. Elke keer als je een ventilator hergebruikt, is dat wat je direct bespaart. Dat is waar we het allemaal voor doen.”

Wil jij ook in de revisiekeuken van Inexeon kijken? Bekijk dan de video hieronder.