Bellen met Microsoft Teams: 6 redenen om níet over te stappen (of toch wel?) | Unica

Bellen met Microsoft Teams: 6 redenen om níet over te stappen (of toch wel?)

Bellen met Microsoft Teams: 6 redenen om níet over te stappen (of toch wel?)

Bellen met Teams klinkt als een flinke verandering. Telefonie is immers een basisbehoefte van nagenoeg iedere organisatie. Men ziet dan ook nog steeds een aantal beren op de weg. In dit blog nemen we deze argumenten om níet over te stappen op telefonie via Microsoft Teams onder de loep. Zo komt u er wellicht achter dat de overstap naar het bellen van de toekomst ook voor uw organisatie wellicht nu al de moeite waard is.
 

1. Je kunt alleen naar andere Microsoft Teams gebruikers bellen

Veel mensen zien Microsoft Teams nog steeds als een applicatie uitsluitend om mee één-op-één te videobellen. “En dat kan alleen maar naar degenen die dezelfde applicatie ook gebruiken.” Hoewel daar een kern van waarheid in zit, klopt het niet helemaal. Videobellen lukt inderdaad alleen met andere Microsoft Teams gebruikers, maar ook als deze gebruikers geen Teams licentie hebben, is dit zeker mogelijk. Natuurlijk vindt de meeste spraakcommunicatie ook nog steeds grotendeels plaats via de telefoon, via de normale regio- en 06-telefoonnummers. Het is ook mogelijk om dit te activeren bij Microsoft, waardoor de huidige telefonie overbodig wordt.

 

2. Microsoft Teams is niet bedoeld voor een organisatie als de mijne

Sommigen zien Microsoft Teams als een tool voor innovatieve, digitale bedrijven, en startups. “Het is vast niet van toepassing op mijn organisatie.” Microsoft heeft echter ontzettend veel ervaring en werk gestoken in een gebruiksvriendelijke, intuïtieve en breed inzetbare applicatie voor de volledige bedrijfscommunicatie. Microsoft Teams kan voor letterlijk alle bedrijven interessant zijn, met name voor organisaties die al met Microsoft 365 werken. 

3. Bellen met Microsoft Teams is duur

Het kan zijn dat u denkt dat er allerlei grote investeringen gepaard gaan met het gaan bellen en gebruiken van Microsoft Teams. Het tegenovergestelde is echter waar: investeringen in specifieke hardware zijn niet noodzakelijk. De applicatie is gewoon te gebruiken op alle apparaten die medewerkers in uw organisatie nu al gebruiken, zoals een Windows PC of smartphone. In de huidige tijd, waarin veel thuisgewerkt wordt, kan het zelfs extra voordelig uitvallen; een telefoon die nu op het bureau op het werk staat is overbodig. Investeren in Bellen met Teams kan vanuit dat oogpunt, én die vanuit licenties zelfs goedkoper kunnen zijn. 

Wilt u alles uit Bellen met Teams halen? Dan is er allerlei randapparatuur die uw communicatie effectiever maken, zoals headsets, speakers, etc.
 

4. De overstap is lastig

Elke verandering is eng. Sommige organisaties ontvangen dan ook weerstand vanuit de medewerkers bij elke verandering, ook naar bellen via Microsoft Teams. Men is bang dat de telefoon met de vaste toetsen en de eigen functies en de snelkeuze van het bureau verdwijnt, en dat ze niet meer kunnen bellen zoals ze gewend zijn. 
Ten eerste is dit specifieke voorbeeld gemakkelijk op te lossen: Men krijgt meer overzicht, status van de collega en zichtbare bereikbaarheid. Ook is het mogelijk de traditione telefoon nog te vervangen door een traditionele telefoon met sneltoetsen en overzicht.

Ten tweede: Unica ICT Solutions heeft een adoptieprogramma ontwikkeld, om de overstap op bellen met Microsoft Teams soepel te laten verlopen, en bedrijven en medewerkers hiermee te helpen om makkelijker te gaan communiceren. De consultants van Unica ICT Solutions verzorgen daarbij met verschillende bijeenkomsten, voor een passende implementatie voor uw bedrijf. Na de ingebruikname van Microsoft Teams, blijven zij aanwezig op de werkvloer voor vragen vanuit de medewerkers.

5. Teams biedt niet dezelfde functionaliteit als de gevestigde orde in telefonie

Het klopt inderdaad dat de partijen in de traditionele telefoniewereld inmiddels behoorlijk wat functionaliteiten aanbieden. Het gaat tenslotte over een volwassen en bedrijfskritisch product. Echter, van deze lange lijst met mogelijkheden, gebruikt de gemiddelde beller slechts een heel klein deel. Het geld wat aan de lange lijst met niet gebruikte functionaliteiten besteed wordt, is dus geen nuttige investering. Bellen met Teams biedt de gebruiker de functies die men écht wil gebruiken en voegt daar nog een aantal andere nuttige zaken aan toe. Denk aan de verschillende communicatievormen van chat, spraak, video en conferencing vanuit in één applicatie! Het wisselen van apparaat of van verschillende applicatie is niet meer nodig. Netto heeft u met Microsoft Teams dus meer waar voor uw geld dan met de huidige traditionele vaste telefonie.

6. De ICT-manager krijgt te veel hooi op zijn vork

Omdat Bellen met Teams anders werkt dan traditionele telefonie, valt het meestal onder de afdeling ICT. Weer een extra taak voor de ICT-manager dus. Komt het bordje van de ICT-manager zo niet veel te vol te liggen? Niet met de hulp van de consultants van Unica ICT Solutions. Zij nemen u mee in de benodigde specificaties, het implementeren en instellen van de applicatie en de nazorg voor de gebruikers. Juist omdát telefonie in de nieuwe situatie onder ICT valt, worden uw bedrijfsprocessen efficiënter.

Een mooie bonus: naast het centrale instellen van Microsoft Teams voor de organisatie, heeft de gebruiker zelf ook personalisatiemogelijkheden. Iedereen kan zelf kiezen welke invoegtoepassingen hij of zij wil gebruiken om optimaal te kunnen communiceren en (samen)werken.

Is uw organisatie klaar voor Bellen met Teams?

Neem dan contact op met een van onze telefonie-consultants middels het onderstaande formulier. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.