Waarom inzicht in je netwerk van levensbelang is

Waarom inzicht in je netwerk van levensbelang is

Dit is de tweede blog van de driedelige blogreeks over connectiviteit. Deel 1, over het voorkomen van frustratie bij collega’s door je netwerk onder de loep te nemen, kun je hier lezen

Digitalisatie en een enorme toename aan mobiele devices, elke organisatie heeft ermee te maken. De netwerkbelasting neemt toe, er is een gebrek aan inzicht op het functioneren en medewerkers raken gefrustreerd door het slecht werken van het netwerk. Het goed functioneren van een bedrijfsnetwerk is voor iedere organisatie belangrijk; je kunt niet meer om technologische ontwikkelingen heen. In dit blog schetsen we voor enkele branches waarom het zo belangrijk is om je netwerk continu onder de loep te blijven nemen.

Een branche waarbij een goed netwerk van levensbelang is, is de zorgbranche. De opkomst van slimme sensoren neemt een vogelvlucht en alarmen worden steeds vaker via een mobiel device gecentraliseerd aangeboden. Wearables waarop elektronische dossiers op iedere locatie en tijd kunnen worden geopend? Gerichte zorgalarmering? Het zijn maar een paar voorbeelden die ervoor zorgen dat zorgmedewerkers optimaal ondersteund worden in hun werkprocessen en zich zo beter kunnen focussen op de cruciale te verlenen zorg. Er hangt zo steeds meer af van goed functionerende netwerken waarop deze apparaten en platformen zijn aangesloten, maar ook van de beschikbaarheid en capaciteit ervan. 

Zorgalarmering is een essentieel systeem in de zorg, belangrijk voor de veiligheid van zowel zorgbehoevenden als -medewerkers. Alarmen getriggerd vanuit valpreventie of -detectie, slimme sensoren, afwijkende waardes op een hartslagmonitor of Nightwatch door een epileptische aanval; in alle gevallen dat er alarm wordt geslagen is het van belang dat dit signaal zo snel mogelijk binnenkomt bij de juiste hulpverlener. Je kunt je de weg van het alarm wellicht indenken. Het gegeven alarm gaat via de centrale server naar de betreffende verpleegkundige, via het met Wi-Fi of 5G in verbinding staande mobiele device. Zit er ergens een storing op de route, dan wil je direct weten waar deze zit. Het missen van zo’n alarm heeft niet alleen impact op zorgverlener én patiënt maar het breekt ook het vertrouwen dat zorgverleners hebben in de systemen.

De vergaande digitalisering zorgt ervoor dat er steeds meer verkeer (en daarmee data) over de diverse communicatiemiddelen verloopt, alles afhankelijk van de beschikbare netwerkcapaciteit, de betrouwbaarheid ervan en óók de performance. Kritieke systemen waaronder alarmsignalering zijn tijdssensitief en mogen niet worden verstoord. Naast de toename van het netwerkverkeer en data, kan de bouw van een zorginstelling ook een uitdaging vormen. Oude gebouwen zijn niet ingericht op de enorme hoeveelheid draadloze signalen die een moderne zorgorganisatie gebruikt. Nieuwe gebouwen zijn een nog grotere uitdaging. Door de zware eisen vanuit het bouwbesluit is het verplicht toepassen van specifieke isolatiematerialen de reden dat radiosignalen moeilijk een gebouw kunnen penetreren en 4G/5G-netwerken slechte ontvangst hebben. Het aanleggen van een dekkende wifi-infrastructuur is zo ook een uitdaging.

Bovenstaande voorbeelden zijn maar een kleine greep uit de processen in de zorgbranche die afhankelijk zijn van een gedegen, solide netwerkinfrastructuur met goede (draadloze) dekking. Voor andere branches geldt dat net zo. Neem bijvoorbeeld de logistieke sector. Op een gemiddelde dag worden er miljoenen pakketten in Nederland bezorgd. De sorteercentra waar deze pakketten worden ontvangen, gesorteerd en vervolgens weer worden verstuurd zijn daarom de afgelopen jaren flink gegroeid. Als er in deze centra geen totale draadloze dekking is voor de handterminals, gaat er veel tijd verloren. Er moeten veel pakketten worden gescand, het start al bij binnenkomst en de laatste scan vindt plaats als de pakketten het centrum weer verlaten. Kan de scan niet ter plekke, dan moeten medewerkers continu teruglopen naar een centraler punt in het magazijn waar wel een netwerkdekking aanwezig is, zodat scans worden geregistreerd. Gevolgen zijn dat het veel extra tijd kost, en tijd is geld. 

Een vergelijkbare uitdaging vind je in een totaal andere branche, het onderwijs. Overal in het onderwijs zie je de trend van digitalisatie, vooral in het hoger onderwijs en op middelbare scholen. Studenten gebruiken steeds vaker laptops om snel aantekeningen te maken, de studiegids te raadplegen of huiswerk te downloaden in de digitale leeromgeving. Als studenten niet online kunnen zijn in een les, kan dat beschouwd worden als een verloren les omdat ze niet bij de materialen kunnen die ze nodig hebben. Aan de andere kant hebben docenten ook behoefte aan een sterke internetverbinding, omdat er vrijwel geen lessen meer worden gegeven zonder PowerPoint, video’s en ander online lesmateriaal dat ze opslaan in de cloud en in de collegezaal ter plekke raadplegen. Een volledige netwerkdekking in schoolgebouwen is onmisbaar voor een productieve leeromgeving. Honderden studenten zitten in één zaal en willen allemaal verbinding met het wifi-netwerk, vermenigvuldig dat maar met tientallen collegezalen op een campus. Kortom, een flinke uitdaging. 

Er is praktisch geen enkele branche te noemen waar een goede netwerkdekking niet van levensbelang is. Je wilt jouw netwerk kunnen monitoren en mogelijke verstoringen of problemen direct tackelen. Een manier om dat te kunnen doen is met een sensor die de eindgebruikerservaring test op onder andere jouw wifi-, WAN- en LAN-netwerk. Deze ‘digitale medewerker’ controleert continu de kwaliteit en signalen van jouw netwerk(en), applicaties en servers die jij ermee verbonden hebt. Alles om zo in kaart te brengen wat de actuele gebruikerservaring is binnen jouw netwerk. In één dashboard heb jij het benodigde inzicht om je netwerk blij te houden. Een blij netwerk én blije gebruikers. 

Over de User Experience Insight sensor 

Benieuwd naar de meerwaarde van zo’n ‘digitale medewerker’ voor jouw organisatie en hoe je jouw netwerk daarmee onder de loep kunt houden? We vertellen in onze volgende blog meer over de specificaties van de HPE Aruba User Experience Insight (UXI) sensor.

 

 

Over Hendry 

Solution Advisor Hendry Scholing is al jarenlang één van de specialisten bij Unica ICT Solutions als het gaat om Networking & Communications. Met zijn enthousiasme en kennis geeft hij dagelijks advies aan de meest uiteenlopende organisaties, groot of klein, en deelt hij zijn jarenlange deskundigheid graag met zijn collega’s en onze klanten. Hendry ondersteunt als adviseur ook bij het realiseren en onderhouden van netwerkinfrastructuren. Nu de infrastructuren het fundament worden voor elke organisatie waarop diensten zoals Microsoft Office365 worden geconsumeerd en ook slimme technologie wordt gekoppeld, is de beschikbaarheid van deze infrastructuren van cruciaal belang. Gebruikers verwachten altijd en overal connectiviteit te hebben, zodat bedrijfsprocessen zo optimaal gefaciliteerd kunnen worden. Als Solution Specialist op het vlak van connectivity en IoT geeft hij een nuchter advies om de optimale, beveiligde en beheersbare infrastructuur voor onze klanten te kunnen realiseren.

Afbeelding
Aruba logo