Slimmer en sneller netwerkproblemen in kaart brengen

Slimmer en sneller netwerkproblemen in kaart brengen

Dit is de derde blog in de driedelige blogreeks over connectiviteit. Deel 1, over het voorkomen van frustraties bij collega’s door je netwerk onder de loep te nemen en deel 2, met branchespecifieke voorbeelden kun je hier lezen.

Als vroeger de televisie het weer eens niet goed deed sloeg je er een keer op. Maar ja, als de netwerkverbinding op kantoor er weer eens uit ligt kun je daar moeilijk even op gaan slaan. De grootste demotivator op het werk is ‘gedoe’ met apparatuur, applicaties en verbindingen. In de blog 'Voorkom frustraties en houd je collega's tevreden: Neem je netwerk onder de loep!' nam Solution Advisor Hendry ons mee in de noodzaak je netwerk continu onder de loep te nemen. Het goed functioneren van een bedrijfsnetwerk is voor iedere organisatie belangrijk; je kunt niet meer om technologische ontwikkelingen heen. In zijn tweede blog in deze reeks over connectiviteit, 'Waarom inzicht in je netwerk van levensbelang is' schetst hij voor enkele branches waarom het zo belangrijk is om je netwerk continu onder de loep te blijven nemen.

De vraag die nu staat is hoe je enerzijds jouw netwerk kunt monitoren en daarmee de gebruikerstevredenheid ervan kunt controleren, maar anderzijds ook hoe je netwerkinzichten kunt creëren. Dé manier om dat te doen? Door een sensor in te zetten die dit voor jou gaat meten. En of het nu gaat om een netwerk op basis van wifi, WAN of LAN, de sensor checkt het voor jou. Een soort ‘digitale medewerker’ dus die nooit meldingsmoe zal raken. Ik neem je graag mee in hoe dit mogelijk is. Het klinkt misschien wat abstract, die ‘digitale medewerker’, maar het bestaat! HPE Aruba heeft de User Experience Insight (UXI) sensor; de sensor waarmee je in kaart brengt wat de actuele gebruikerservaring van jouw netwerk is.

De UXI-sensor is aan te sluiten op elk netwerk, ongeacht de leverancier en daarmee altijd toepasbaar. Maak je gebruik van de netwerkdiensten van HPE Aruba? Dan heb je het bijkomende voordeel dat de UXI naadloos integreert binnen het Aruba Central dashboard. De nieuwste UXI-sensor, de UXI G6-series, is een kleine sensor met een slank, cilindrisch ontwerp dat past in elke bedrijfsinrichting. Geef sensor een plek aan de muur of leg hem op je bureau. Installeren, registreren en configureren doe je eenvoudig en binnen no-time met de UXI Mobile app, de UXI maakt meteen verbinding met de netwerkverbindingen van jouw keuze. Eén sensor kan maximaal vier netwerken testen, één via de Ethernet-poort en maximaal drie voor wifi SSID's (met de G6-series sensors ook met het nieuwe wifi 6 AX protocol). Hiermee ontstaat de mogelijkheid om niet alleen maar je corportate netwerk te controleren, maar ook bijvoorbeeld het IoT of gasten netwerk.  

De Aruba User Experience Insight G-Series Sensor

 

Er zijn voorgedefinieerde testen beschikbaar die je kunt selecteren om te monitoren, denk bijvoorbeeld aan veelgebruikte applicaties en verbindingen, waaronder Office 365. Staat de website die jij graag wilt beheren er niet tussen omdat het bijvoorbeeld om interne servers binnen je LAN gaat? Voeg ‘m dan zelf makkelijk toe. Verbindingen met onder andere websites, online drives en andere social mediapagina’s kunnen worden toegevoegd. Door deze digitale bestemmingen in te stellen naar keuze sluit het dashboard van de UXI volledig aan op jouw organisatie en weet je zeker dat wat je meet ook overeenkomt met wat jouw gebruikers dagelijks gebruiken.

De gegevens die de UXI-sensor ontvangt monitor jij vervolgens via het UXI dashboard, toegankelijk vanaf je laptop, tablet en telefoon. Het dashboard laat zien of de controles die de UXI-sensor uitvoert over de verschillende netwerken een verwacht resultaat geven. Als er een trage of geen response is, zie je dat terug in het dashboard. Je bekijkt eenvoudig en ook per netwerk waar het probleem zit; op het wifi, DNS- of DHCP server of een externe server. Zo wordt troubleshooten een stuk makkelijker.
 

Het Aruba User Experience Insight dashboard

Het UXI dashboard werkt realtime, maar als het nodig is om in de geschiedenis van je uitgevoerde testen te kijken dan kan dat. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld een terugkomend probleem te onderzoeken. Op het dashboard zelf wordt dertig dagen aan technische netwerkdata opgeslagen die je direct kan inzien. Wil je nog verder terugkijken? De onbewerkte data wordt tot een maximum van achttien maanden opgeslagen in de UXI database. Zo kun je niet alleen spontane problemen direct oplossen, maar ook terugkomende problemen aanpakken en zwakke plekken in je netwerkwerkomgeving over een langere tijd analyseren. Met behulp van de UXI-sensor kun je jouw netwerk monitoren en controleren, waarmee je de zo gewenste solide netwerkinfrastructuur creëert mét optimale gebruikerservaring.

De UXI is een oplossing die bij een hybride organisatie past. Er wordt gewerkt met een breder scala aan netwerkoplossingen en op kantoor worden meer devices gebruikt. Een oplossing waarmee je op één dashboard de status van al je netwerk kan inzien is dan een uitkomst voor de drukke applicatie- en netwerkbeheerders die ervoor verantwoordelijk zijn voor de netwerkverbindingen. Ongeacht jouw netwerkinfrastructuur, een UXI-sensor zal altijd binnen jouw (kantoor)omgeving kunnen worden geplaatst zodat je inzicht hebt in wat er binnen jouw infrastructuur gebeurd. Niemand wil gefrustreerde medewerkers door een slecht werkend netwerk. Laten we ervoor zorgen dat we ze zo goed mogelijk kunnen functioneren. Blije medewerkers zijn productieve medewerkers en dat is natuurlijk waar we naar streven.

Helemaal tevreden over jouw bedrijfsnetwerk? Of sluimert er toch ergens een netwerkprobleem dat aandacht vraagt en waar jij UXI-sensor perfect voor zou kunnen inzetten? Neem contact op met onze Solutions Advisor Hendry Scholing voor de mogelijkheden.
 

Over Hendry

Solution Advisor Hendry Scholing is al jarenlang één van de specialisten bij Unica ICT Solutions als het gaat om Networking & Communications. Met zijn enthousiasme en kennis geeft hij dagelijks advies aan de meest uiteenlopende organisaties, groot of klein, en deelt hij zijn jarenlange deskundigheid graag met zijn collega’s en onze klanten. Hendry ondersteunt als adviseur ook bij het realiseren en onderhouden van netwerkinfrastructuren. Nu de infrastructuren het fundament worden voor elke organisatie waarop diensten zoals Microsoft Office365 worden geconsumeerd en ook slimme technologie wordt gekoppeld, is de beschikbaarheid van deze infrastructuren van cruciaal belang. Gebruikers verwachten altijd en overal connectiviteit te hebben, zodat bedrijfsprocessen zo optimaal gefaciliteerd kunnen worden. Als Solution Specialist op het vlak van connectivity en IoT geeft hij een nuchter advies om de optimale, beveiligde en beheersbare infrastructuur voor onze klanten te kunnen realiseren.

Afbeelding
Aruba logo