Technologie en werk (2): wijzere klanten

Unica is actief in een snel veranderende technische omgeving. Dat heeft effect op de medewerkers. Zij hebben te maken met nieuwe technologie, complexere projecten en hogere verwachtingen van opdrachtgevers. Sanneke Sarels van Rijn, HR-directeur van Unica, hield dit voorjaar een rondetafelgesprek met vier Unica-medewerkers over hoe technologie hun dagelijkse werkzaamheden beïnvloedt. Aan de hand van zes thema’s geven zij hun perspectief op de impact van de snelle technologische veranderingen. In deel 2: wijzere klanten.

Unica bestaat nu 86 jaar. Zo lang werken wij er allemaal nog niet, maar is er naast ICT ook vanuit onze klant iets wat we moeten veranderen?

Ralph: “De energietransitie. Twintig jaar geleden hing je in een gebouw een verwarming op en je zette een koelmachine op het dak. Daar deden we het mee. Tegenwoordig moet je eerst nadenken: is dit de manier om dit gebouw te voorzien van verwarming? Ik geloof dat elektriciteit de toekomst is voor wat betreft energieopwekking. De huidige discussie over aardgas wijst in die richting en bij opdrachtgevers merk je ook dat zij hiermee bezig zijn.”

Rondetafelgesprek Unica over technologie en werk

Vincent: “Klopt, dat is natuurlijk helemaal onze hoek. Wat je merkt is dat klanten wijzer worden en zelf al heel veel informatie tot zich nemen. Dat zij aan tafel al met oplossingen komen, waarbij je denkt: zo?! Er is steeds meer beschikbaar op internet, je kunt alles googelen, dat was vroeger veel minder. In jouw tijd als adviseur [kijkt naar Ralph, red.] was jij de adviseur en moest jij de klant vertellen hoe het moest. Ik denk dat je de klant nu moet overtuigen dat wat jij bedacht hebt, de beste manier is. Omdat klanten zich hebben ingelezen en daardoor al een bepaalde kant op denken.”

Ralph: “Ja, maar ze weten niet precies wat ze willen, daar moet je klanten wel bij helpen.”

Vincent: “Dat is waar, maar er zijn geen klanten meer die helemaal van niks weten. Helemaal van nul heb je ze niet meer.”

Ralph: “We hebben steeds meer met regelgeving te maken, rondom energiegebruik. Klanten moeten daar over nadenken. Wat de toekomst gaat bieden, weet niemand. De laatste drie jaar is de discussie ‘van het gas af’ actueel.”

Esther: “Heeft het nog te maken met het contract dat je aanbiedt? Of je een duurzaamheidsoplossing aanbiedt of dat je zegt ‘ik kom een wko installeren’? Dat de klant daar anders op reageert?”

Ralph: “De klant heeft vaak wel enigszins keuzes gemaakt, maar beseft niet altijd welke kosten daarmee gepaard gaan. Als ze het prijskaartje zien, wordt het vaak wel anders. De wet- en regelgeving speelt ook een rol. Het is zaak om klanten de beste oplossing te bieden. Niet zo lang geleden kregen wij bijvoorbeeld het verzoek om een ontwerp te maken voor een klein kantoor, 1.200 m2 ongeveer. Op voorhand had de opdrachtgever aangegeven: wij willen een warmtepomp toepassen en die aansluiten op een bodemsysteem. Toen heb ik gevraagd of daar al aan gerekend was en ik ben zelf een beetje gaan rekenen. Ik heb gezegd: het risico bestaat dat het bodemsysteem in onbalans raakt. Kantoorgebouwen zijn tegenwoordig ontzettend goed geïsoleerd, ze vragen weinig verwarming maar wel veel koeling. Ik heb de vraag gesteld: is dat voor dit gebouw wel de beste keuze? Vervolgens heb ik een ander voorstel gedaan.”

Zijn er nog andere veranderingen? Verandert de discussie over het gas bijvoorbeeld iets aan jullie manier van denken of werken?

Vincent: “Ja, ik vind dat wel leuk. Dit is natuurlijk waar we bij Unica ook veel mee bezig zijn. Vroeger was een wko-installatie iets aparts. Nu denk je veel meer na over wat er in een gebouw zit. We zijn laatst in Venlo bezig geweest voor een drukkerij. Dat was voor een energielabel, maar ze wilden ook minder gas verbruiken. Bij een drukkerij wordt natuurlijk een hoop warmte geproduceerd. We dachten: ‘als we die nu eens gebruiken om de cv-installatie mee te voeden’. Dat is heel anders dan een paar jaar geleden. De klant vroeg er niet om en wij dachten er toen ook niet echt over na.”

Rondetafelgesprek Unica over technologie en werk

Ralph: “Klanten zijn nu meer bereid, en deels gedwongen, om te denken in investeringen."

Esther: “Ik denk inderdaad dat wij constant moeten nadenken over wat wij kunnen aanbieden. De wereld verandert continu. Het is goed om klanten op het hart te drukken: ‘Is je gebouw over dertig jaar nog steeds goed?’ Of kunnen we niet iets doen aan leegstand of iets op een andere manier inrichten? Iedereen moet door een soort nieuwe fase heen. Wij hebben het geluk dat we daar nu gelijk in mee kunnen, maar je moet altijd blijven leren om dat te zien en bij te blijven. Om als bedrijf niet achter de feiten aan te lopen.”

*****

Ralph Postma (50) werkt sinds 1992 in de technische dienstverlening, eerst bij twee adviesbureaus en sinds zes jaar bij Unica Building Projects. Als lead-engineer werkt hij aan het ontwerp van nieuwbouw- en renovatieprojecten, zoals momenteel het Amphia ziekenhuis in Breda.

Esther van der Maten (25) is trainee binnen Unica en voert sinds begin 2019 opdrachten uit voor Unica Fire Safety. Ze studeerde Logistiek en Technische Vervoerskunde en deed vervolgens de Master Supply Chain Management. 

Vincent de Bruin (33) werkt sinds twee jaar als consultant, EPA-adviseur en technisch specialist bij Unica Energy Solutions. Vincent behoort in zijn familie tot de derde generatie die werkzaam is in de verwarmingstechniek.

Floris Junte (22) is leerling-monteur elektricien bij Unica Building Services in Zwolle. Hij werkt drie jaar bij Unica naast zijn opleiding ‘eerste monteur elektricien’. Floris wil bij Unica graag een vervolgopleiding volgen en twijfelt nog tussen de richtingen data en koeltechniek.