Unica realiseert gasloos Stadskantoor voor gemeente ’s-Hertogenbosch | Unica

Unica realiseert gasloos Stadskantoor voor gemeente ’s-Hertogenbosch

Unica realiseert gasloos Stadskantoor voor gemeente ’s-Hertogenbosch

“Bij Unica werken de juiste mensen voor dit project”


In 2050 moet Nederland klimaatneutraal zijn. Er wordt veel gesproken over de energietransitie – de overgang van fossiele brandstof naar duurzame energiebronnen – en het verduurzamen van vastgoed. De gemeente ’s-Hertogenbosch toont zich daarin ambitieus. Zij voegt de daad bij het woord en schakelde technisch dienstverlener Unica in om het Stadskantoor ‘gasloos’ te maken.

De meeste inwoners van Den Bosch zijn weleens in het Stadskantoor van de gemeente geweest. Bijvoorbeeld om een rijbewijs, uittreksel van een document of een vergunning aan te vragen. Het Stadskantoor vormt tevens de uitvalsbasis van de BOA’s van de dienst stadstoezicht. “Er gebeurt hier ontzettend veel”, weet Bas Modderkolk, contractmanager namens de gemeente ’s-Hertogenbosch. “Dat betekent dat je voorafgaand aan een ingrijpende verbouwing met alle betrokkenen goed moet nadenken hoe je de impact voor medewerkers en bezoekers tot een minimum kunt beperken.”

Duurzaam
“Technisch gezien is dit een niet al te ingewikkeld project voor ons”, zegt Patrick Janssen, projectleider bij Unica Building Projects Zuid. “Er lag al een voorontwerp en het gebouw was tijdens een eerdere verbouwing voorbereid op een laagtemperatuur verwarmingssysteem. Wij hebben de oude gasketels verwijderd en vervangen door twee elektrische cv-ketels. Daarnaast hebben we nieuwe luchtwarmtepompen op het dak geplaatst. Hijswerkzaamheden in een drukke binnenstad zijn altijd even spannend. Ook kom je in een bestaand pand altijd wel iets onverwachts tegen. Zo volgden we een onbekende gasleiding, die uit bleek te komen bij de decoratieve gashaard in het bedrijfsrestaurant. Gezellig, maar niet erg duurzaam”, lacht Patrick. “Die hebben we dus ook maar afgesloten en verwijderd.”

Uitdaging
De grootste uitdaging van dit project is volgens Patrick organisatorisch van aard. “Vanwege het koude voorjaar konden we bijvoorbeeld pas een maand later dan gepland met de werkzaamheden beginnen; we wilden de opdrachtgever en burgers natuurlijk niet in de kou laten zitten. Medio juli heeft er cruciaal moment plaatsgevonden in het project. De installatie is spanningsloos gemaakt ten behoeve van het omschakelen naar de nieuwe installatie. Deze omschakeling vergde intensieve voorbereiding en is tot in de puntjes voorbereid. In september zijn de werkzaamheden klaar. In het najaar komen we terug om de installatie in te regelen. Dan is de bezetting van het Stadskantoor waarschijnlijk ook weer op het normale niveau. Door corona werken nu nog veel mensen thuis.” 

Bouwteam
Bas vertelt waarom de gemeente koos voor Unica als kartrekker van het bouwteam. “De gemeente Den Bosch is een sterke regieorganisatie. Wij hebben zelf geen technische kennis in huis en willen die dus graag belegd zien in een bouwteam. Een team waarin experts zitten, die samen de beste oplossing willen voor de klant. Zo kwam Unica bijvoorbeeld met het voorstel om de luchtwarmtepompen op een andere, betere plek neer te zetten. Dat gaf meteen vertrouwen.”

Overigens heeft Unica volgens Bas oog voor veel meer zaken dan alleen de techniek. “Je kunt in een publiek kantoorgebouw dat volop in bedrijf is, bijvoorbeeld niet zomaar op elk moment gaan boren. Unica en haar partners begrijpen dat, ze hebben gevoel voor dit soort dingen. Daarom zijn zij de juiste mensen voor dit project.”

Aangenaam verrassen
Roy Wagemans, commercieel manager bij Unica Building Projects Zuid, is blij met dit compliment. “Ik ben trots op onze mensen hier en blij met de warme ontvangst door de gemeente Den Bosch. Ik denk dat ik voor ons allemaal spreek, als ik zeg dat de samenwerking heel prettig verloopt. Bij Unica stellen we ons altijd ten doel om onze opdrachtgevers aangenaam te verrassen door toegevoegde waarde te bieden. Dat doen we bijvoorbeeld door vooraf met een breed team na te denken over de vraag van de klant en slimme optimalisaties. Meer mensen weten nu eenmaal meer. We zoeken samenwerking met ervaren partijen, zoals in dit geval vastgoedservicepartner Giesbers Servicebouw en ontwerpbureau Sweegers en de Bruijn. Verder zijn we transparant en zetten we graag nét dat stapje extra.”

Betrokkenheid
Dat kan Bas beamen. Hij herinnert zich dat hij op een dag onaangekondigd langskwam om te bekijken of de werkzaamheden goed verliepen. “Het was lunchpauze en iedereen was aan het schaften, maar toen ik de technische ruimte binnenkwam stond daar een leerling monteur in zijn eentje te oefenen met lassen. De jongen vertelde dat hij het vak zo graag wilde leren dat hij ook in zijn eigen tijd graag wilde oefenen. Dat vond ik zo bijzonder! Die betrokkenheid en drive geven in mijn ogen de cultuur bij Unica goed weer. Daar heb ik heel veel waardering voor.”

Bas Modderkolk, Patrick Janssen en Roy Wagemans in gesprek