Stations Post Gebouw

Stations Post Gebouw

Stations Post Gebouw

Aanleiding

Het Stationspostgebouw in Den Haag kent een veelbesproken geschiedenis. Rijks Bouwmeester G.C. Brenner ontwierp het in 1939 waarna een jaar later de bouw begon. Door de Tweede Wereldoorlog heeft PTT Post het Stationspostgebouw pas in 1949 in gebruik genomen als sorteercentrum, waar ook posttreinen werden geladen en gelost. Na een zoektocht voor een nieuwe huisvesting van het hoofdkantoor besloot PostNL terug te keren naar het Rijksmonument in Den Haag. Voor de realisatie werd een bouwteam gevormd waar Unica Building Projects als technisch partner het ontwerp van alle technische installaties realiseerde voor het monumentale gebouw. 

Probleem 

De renovatie van het Stationspostgebouw was een multidisciplinair project. Van elektrotechnische en werktuigbouwkundige werkzaamheden tot brandbeveiliging. Unica Building Automation is verantwoordelijk voor de werking van licht en klimaat en de koppeling hiervan in het gebouwbeheersysteem. Bij nieuwbouw zijn alle technische installaties nog vrij in te vullen maar in het Stationspostgebouw is sprake van een bestaand bouwskelet waar alle installaties op moeten worden aangepast. Hoge ruimtes en dikke vloeren boden weinig ruimte voor de techniek. Een extra moeilijkheidsgraad was de korte tijdsduur waarin het project gerealiseerd moest worden. 

Oplossing 

Naast Unica Building Automation waren uiteenlopende disciplines uit de Unica Groep betrokken. Het resultaat is erg fraai geworden en naar volle tevredenheid van de klant. Een gebouw waar de gebruiker met veel plezier kan werken. Er is sprake van een transformatie van een gedateerd gebouw naar een nieuwe look, een smart building met alle technische snufjes. Overal zijn aanwezigheidsmelders aangebracht en licht- en klimaatregelingen waarvan de data voor PostNL beschikbaar zijn. Met deze slimme data ontwikkelt PostNL een app waarmee medewerkers snel kunnen zien waar welke kantoorruimte vrij is.