Een schaalbare Azure-omgeving voor een groeiende organisatie | Unica

Een schaalbare Azure-omgeving voor een groeiende organisatie

Een schaalbare Azure-omgeving voor een groeiende organisatie

"Met Azure kunnen wij het verschil in de bandenwereld maken"

Heuver Bandengroothandel richt zich primair op de verkoop van banden en Heuver Company is de overkoepelende organisatie. Heuver bandengroothandel, Profile Heuver (met 14 eigen Profile Tyrecenter vestigingen) én BEVRI Wheels & Banden vormen samen een groots familiebedrijf met meer dan 340 medewerkers, dat zowel regionaal als internationaal sterk staat: Heuver Company.

Heuver

Over Heuver

Heuver startte in 1966 in Den Ham, Nederland. Heuver werkt voor professionele klanten in een groot deel van Europa, die zoeken naar truck- en trailerbanden, EM- en industriebanden en landbouwbanden. Heuver is sinds 2006 gevestigd in Hardenberg (Nederland), met een 43.000 m2 groot logistiek centrum met gemiddeld 110.000 banden op voorraad. Daarnaast zijn er distributiecentra in Neuenmarkt, Duitsland, in Saint Quentin Fallavier (nabij Lyon), Frankrijk en in Cluj-Napoca in Roemenië. Heuver is exclusief importeur voor enkele banden- en wielenmerken voor (een groot deel van) Europa; waaronder Aeolus, Barkley, Triangle en MRL. Bij Heuver blijft geen bandenvraag onbeantwoord. Bij Heuver werken teams in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje, Griekenland, Polen, Bulgarije, Roemenië en Scandinavië. 

Over Profile Heuver  
Binnen de franchise van Profile Tyrecenter zijn er 14 vestigingen die onder Heuver Company vallen. Zo zijn we ook de meest klantvriendelijke specialist voor autobanden, velgen, APK en auto-onderhoud voor particulieren en de zakelijke automobilist. Niet alleen voor personenwagens, maar ook voor trucks en landbouwvoertuigen. 

Over BEVRI Wheels & banden 
Naast de bandengroothandel heeft Heuver ook een eigen banden- en wielenbedrijf, BEVRI in Zeewolde, dat gespecialiseerd is in landbouwbanden. Tel daarbij de 14 vestigingen van serviceketen Profile Heuver, verspreid over Noordoost-Nederland en Limburg, en het is duidelijk dat Heuver allround service kan bieden. Daar werken de in totaal 340 medewerkers dagelijks aan.
 

zij-snappen-het

Zij snappen het!

‘We vertrouwen op de kennis en kunde van het Azure-team van Unica ICT Solutions’

‘Waar kunnen wij ons mee onderscheiden in onze branche?’ is een van de vraagstukken van het internationaal opererende Heuver Banden. “Banden zijn immers altijd rond en zwart en prijzen zijn steeds transparanter door het internet, dus daar onderscheiden we ons niet direct mee. Maar met Azure als ICT-platform wel”, zo verwoordt Arjan Timmerman, IT-manager van het hoofdkantoor van Heuver en de veertien Profile Tyrecenter vestigingen.

Heuver werkt vrijwel volledig in de cloud en maakt daarbij gebruik van het Azure platform van Microsoft. Timmerman: “We hebben wel enige kennis van Azure in huis, maar we hebben geen experts in dienst op dat gebied. We vertrouwen daarom liever op de kennis en kunde van het Azure-team van Unica ICT Solutions. Dat maakt het voor ons ook mogelijk om nog een optimalisatieslag te maken in de toekomst en daarmee kosten te besparen.”

Transformatie naar Azure

“Al in 2010 hebben we onze servers verhuisd naar de voorloper van Azure, namelijk naar het datacenter van Unica ICT Solutions in Almere. In 2016 zijn we ons gaan oriënteren op wat we willen doen met onze applicaties. Met ons ERP-systeem wilden we graag in de cloud werken, een koppeling maken met Dynamics 365 én Office 365 implementeren omdat we met Office 2010 tegen beperkingen aanliepen. We hebben toen met drie partijen gesproken en hen de vraag gesteld: Hoe zouden jullie dit project aanpakken?” 

Belangrijke aandachtspunten voor Heuver waren daarbij flexibiliteit, schaalbaarheid, beveiliging en korte lijnen. Maar ook de match met een ICT-partner en eerlijkheid onderling stonden bovenaan het lijstje. “Extra belangrijk daarbij vinden wij namelijk dat het vooral qua mentaliteit moet klikken met een passen. Met Unica ICT Solutions klikt het al twintig jaar.”

transformatie-naar-azure

Flexibel en stabiel platform

De voornaamste redenen om over te stappen op Azure zijn voor Heuver kostenbesparing op de langere termijn en flexibiliteit. Ook het gemak van een zelfde werkwijze voor het hoofdkantoor en de veertien vestigingen, de veiligheid van cloudapplicaties, en de overzichtelijkheid van één platform, speelde mee. Timmerman: “Wat betreft kosten scheelt het nu nog niet heel veel met de oude situatie in het datacenter, dat was ook niet direct de eerste belangrijke insteek. De flexibiliteit en schaalbaarheid vinden we belangrijker en dat werkt met Azure ontzettend prettig. Bij een overname kunnen we met behulp van Azure nu snel schakelen en nieuwe bedrijven zo snel mogelijk laten werken op ‘de Heuver-manier’. Wat we ook merken is dat de stabiliteit beter is, we hebben minder verstoringen en applicaties vallen minder uit.”

Continu profiteren van ontwikkelingen

‘Continue optimalisatie door voortdurende check-up’

De daadwerkelijke overgang naar Azure maakt Heuver in december 2020. “Dat deden we in fases: eerst de groothandel en daarna onze Profile Tyrecenters”, vertelt Timmerman. “We zijn begonnen met het overzetten van de mail en daarna onze primaire processen als Axapta. Net voor de kerst waren de Profile Tyrecenters zo goed als over en eind februari waren we helemaal weg uit het datacenter. We hebben in die tijd heel veel met Jamie Visser van Unica ICT Solutions geschakeld, waarbij we steeds samen bepaalden, wat gaan we overzetten en wanneer en hoe? Het beheer van onze Azure-omgeving ligt bij managed services van Unica, zij checken continu de omgeving.” John de Jager, manager Cloud Services van Unica ICT Solutions vult aan: “Er zijn bijna elke dag wel ontwikkelingen op het gebied van Azure, voor onze klanten is dat nauwelijks bij te houden. Daar zijn wij voor en die ontwikkelingen toetsen wij bij onze klanten. Als partner geven we gevraagd en ongevraagd advies over de optimalisatie van hun Azure-omgeving. Zo hebben we een nulmeting voor Heuver uitgevoerd, wat aanzienlijk scheelt in de maandelijkse kosten. Ook voeren we voortdurend een Azure check-up uit op de omgeving van de klant, om te kijken waar we zaken nog verder kunnen optimaliseren.”
 

Afbeelding
FIT-traject-naar-Office-365

FIT-traject naar Office 365

Behalve de transformatie naar Azure, stapte Heuver ook over van een Citrix-omgeving naar de moderne werkplek, de Windows Virtual Desktop. Unica ICT Solutions begeleidde deze overgang en nam Heuver mee in het FIT-traject. “Dat traject zijn we eind 2019 gestart”, vertelt Timmerman. “De workshops om ons alle mogelijkheden van de moderne werkplek te laten zien, waren nog net op locatie bij ons en toen kwam corona en moest alles online. Dat is me overigens honderd procent meegevallen, het is zeer soepel verlopen. Ons geluk was dat we net overgestapt waren van het werken met thin clients naar laptops en dat we gebruik maken van Avaya softphones. Daardoor was ons personeel direct in staat om thuis te werken. Ook de adoptie van Office 365 ging vlot. Dat moest ook wel, omdat we gedwongen werden door de coronacrisis om online met elkaar te communiceren met applicaties als Teams.” Bij het adoptietraject vanuit Unica ICT Solutions werd er ook praktische hulp geboden aan eindgebruikers op de werkvloer, genaamd ‘floorwalking’. “Dat kon ook helaas niet doorgaan op de manier zoals we dat hadden gewild, toch zijn we heel tevreden hoe het nu gaat. Het is een hele andere manier van werken, die we ons snel eigen hebben gemaakt.”
 

De-next-step

De next step

Een volgende stap voor Heuver is om te kijken of de eerstelijns Servicedesk uitbesteed kan worden aan Unica ICT Solutions. “Wij doen nu nog heel veel zelf op het gebied van ICT. Dat is ook wel een beetje familiebedrijf eigen. Heuver is druk doende om IT niet alleen als gereedschap voor de dagelijkse werkzaamheden toe te passen, maar ook om juist IT en techniek strategisch in te gaan zetten.

Hier is een jaar geleden een manager Digitale Transformatie voor aangenomen. Dat houdt in dat onze eigen IT-medewerkers zich meer daar op zullen gaan richten dan op het in de lucht houden van de diverse IT-systemen die we gebruiken. Vandaar dus ook de vraag of we de eerstelijns ondersteuning, die we nu nog zelf doen, gaan uitbesteden aan Unica ICT Solutions. Nu zijn wij een soort doorgeefluik voor hulpvragen van eindgebruikers. Maar willen we dat stukje uitbesteden of hoort dat echt bij een familiebedrijf als Heuver? We zijn er nog niet over uit. Het voordeel zou zijn dat wij zelf veel meer tijd krijgen voor innovatie op IT-gebied en we daarmee onze marktpositie in de bandenwereld verder kunnen versterken. Wordt vervolgd!”, besluit Timmerman.

Afbeelding
team-azure

Meer lezen over de public cloud?

De public cloud heeft de afgelopen jaren enorm veel aan populariteit vergaard. Maar, wat is en wat doet het nu eigenlijk? Waarom zou public cloud de logische stap zijn die je zou moeten zetten als organisatie? In deze blog neemt één van onze specialisten op het gebied van Azure, Gert-Jan, je mee in wat de public cloud is, welke toegevoegde waarde het kan hebben voor jouw business maar ook wat de voor- en nadelen van deze cloudvariant kunnen zijn ten opzichte van het platform waar je nu mee werkt.

Afbeelding
ontdek-het-zelf