Meer waarde uit data dankzij slimme BI-applicaties van Unica

Meer waarde uit data dankzij slimme BI-applicaties van Unica

Wie datagedreven gaat werken hoeft nooit meer beslissingen te nemen op basis van onderbuikgevoel. Unica ICT Solutions helpt organisaties data betrouwbaar en gestructureerd te krijgen en relevante informatie samen te voegen uit verschillende bronnen. Met behulp van overzichtelijke dashboards ontstaat sneller een beter beeld van processen, klanten en systemen. Zo identificeer je kansen en knelpunten, verbeter je je bedrijfsprocessen en neem je betere strategische beslissingen. Onder meer Jumbo-Visma, KLM, Transavia en Vitesse halen meer waarde uit hun data met behulp van onze BI-applicaties. 

Data hebben is één, data begrijpen is een ander verhaal. Unica ICT Solutions helpt organisaties inzicht te krijgen in hun data. Met behulp van overzichtelijke op maat gemaakte dashboards wordt het analyseren van data eenvoudiger, waardoor er op KPI’s gestuurd kan worden. “En wanneer jij je data overzichtelijk in beeld hebt, kun jij op basis van die data voorspellingen doen met behulp van artificial intelligence. Deze voorspellingen kun je gebruiken om je organisatie slimmer en efficiënter te laten werken. Zo haal je meer waarde uit je data”, vertelt Wouter Kessener, Business Consultant bij Unica ICT Solutions, als snelgroeiend allround ICT-dienstverlener met meer dan 250 betrokken collega’s onderdeel van Unica Groep.

Steeds meer organisaties weten de weg te vinden naar Unica ICT Solutions als het gaat om het samenvoegen, opschonen, structureren en visueel aantrekkelijk presenteren van data. Dat zijn ook zeker niet de minste namen. Zo werd voor wielerploeg Jumbo-Visma een Business Intelligence-tool ontwikkeld voor de planning van het logistieke proces rondom de renners en evenementen. Verder is bij KLM en Transavia een succesvolle pilot uitgevoerd met de Save-a-desk app van Unica ICT Solutions, waarmee eenvoudig (schaarse) werkplekken kunnen worden gereserveerd. Dit was zeker in coronatijd handig om op voldoende afstand van elkaar op kantoor te kunnen werken. Tot slot is de personeelsplanning bij voetbalclub Vitesse voortaan ‘een fluitje van een cent’ dankzij de Flexteam-app. Lees de drie voorbeeldcases en laat je inspireren, want de mogelijkheden en toepassingen van de business intelligence applicaties van Unica ICT Solutions zijn vaak groter dan je denkt.

Vitesse zet in op automatische personeelsplanning
Het handmatig plannen van zo’n 300 medewerkers en inhuurkrachten kostte de Arnhemse voetbalclub Vitesse erg veel tijd. Het zorgde bovendien voor een onnodig grote en weinig inzichtelijke papierhandel. Dat kon en moest anders. Vitesse schakelde de hulp in van Unica ICT Solutions en met behulp van het Microsoft Power Platform werd de Flexteam-app gebouwd. Jeroen Reinten, coördinator ICT bij Vitesse, was aangenaam verrast door het korte ontwikkeltraject. “Unica ICT Solutions werkte eigenlijk in één grote sprint. Wij konden tussendoor steeds input leveren, waardoor er heel snel een passende applicatie is neergezet. Als de gegevens eenmaal ingevoerd zijn, is het gebruik van de app een fluitje van een cent. We zien nu heel snel waar de gaten in de planning zitten en waar we extra flexwerkers moeten inzetten.”

De Flexteam-applicatie is niet alleen voor Vitesse een uitkomst, maar kan voor alle bedrijven die regelmatig flexibel personeel inschakelen, zoals organisatoren van beurzen, concerten, sportwedstrijden, cateraars en supermarkten, een heel handig hulpmiddel zijn. Zonder een goed systeem kan de personeelsplanning van een reeks evenementen die vlak na elkaar plaatsvinden een flinke uitdaging zijn, zeker in de huidige arbeidsmarkt. 

Vitesse is de afgelopen jaren een weg ingeslagen waar innovatie centraal staat. Model daarvoor staan het multifunctionele GelreDome en het hypermoderne trainingscomplex op Papendal. Voor de club is het belangrijk dat ook op ICT-gebied alles picobello is geregeld. De ICT-omgeving van Vitesse is complex door de vele koppelingen naar onder meer ticketing, landelijke netwerken en de beveiliging. Lees in deze referentiecase hoe Unica ICT Solutions ervoor zorgt dat Vitesse hierin volledig ontzorgd wordt.

KLM

KLM en Transavia: werkplekken reserveren met app
Met behulp van de Save-a-desk App kunnen medewerkers van Transavia en KLM een kantoorwerkplek reserveren. Tijdens de coronacrisis ontstond er een pilot, omdat het aantal werkplekken op kantoor erg beperkt was vanwege de 1,5 metermaatregel. “Waar er eerst hoofdzakelijk op kantoor werd gewerkt verplaatste het werk zich na het uitbreken van het coronavirus in eerste instantie voornamelijk naar de thuiswerkplek. Toen we volgens de richtlijnen weer vaker naar kantoor mochten, groeide bij organisaties de noodzaak de beschikbaarheid van werkplekken zo goed mogelijk inzichtelijk te maken. Daarnaast is het om diverse redenen niet voor iedereen mogelijk om vanuit huis te werken. KLM zocht tijdens de crisis daarom naar een manier om de beschikbare kantoorwerkplekken zo optimaal mogelijk in te zetten en klopte bij ons aan”, vertelt Kessener. 

Door de 1,5 meter-richtlijn kon soms meer dan de helft van de Arbo-werkplekken niet gebruikt worden. Hierdoor waren er soms op de ene plek meer mensen op kantoor dan werkplekken en op andere plekken juist andersom. Met behulp van de app van Unica ICT Solutions kan de luchtvaartmaatschappij zien waar werkplekken beschikbaar zijn en werkplekken zo optimaal mogelijk inzetten. De app is geïmplementeerd in de KLM-omgeving en er werd een succesvolle pilot uitgerold op de ICT-afdeling op Schiphol-Rijk en de HR-afdeling op het hoofdkantoor. 

“We zijn erg tevreden over de samenwerking met Unica ICT Solutions. Hun specialisten op het gebied van PowerApps zijn op basis van onze input aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de Save a Desk App. De applicatie is gebaseerd op het 365-platform, in combinatie met het Microsoft Power Platform. Voor KLM bood de app het noodzakelijke inzicht in beschikbare Arbo-werkplekken, zodat medewerkers niet tevergeefs naar kantoor kwamen, omdat er geen werkplek meer beschikbaar was. Zo konden onze medewerkers meer uit hun dag halen”, vertelt Henk Smeenk, Concept Owner Hybride Werken bij KLM. Wil je meer weten? Bekijk dan de referentiecase.

App zorgt voor juiste logistiek voor wielerploeg Jumbo-Visma
Unica ICT Solutions helpt Jumbo-Visma, dat in juli 2022 heer en meester was in de Tour de France, om de alsmaar groeiende logistieke uitdagingen te tackelen. De ICT-poot van Unica ontwikkelde een app op maat, zodat de wielerploeg ervoor kan blijven zorgen dat het juiste materiaal en de juiste mensen bij iedere wielerronde beschikbaar zijn. Voor Jumbo-Vista, dat naast een wielerploeg ook uit een schaatsploeg bestaat, is digitalisering en automatisering van werkprocessen cruciaal voor de topsportorganisatie. Volgens Jan Boven, coach/logistiek manager bij Team Jumbo-Visma, worden de logistieke uitdagingen steeds complexer. “Het logistieke proces rondom de wedstrijden, trainingen en koersen is gigantisch. Naast renners worden ook veel andere rollen gepland. Denk aan ploegleiders, verzorgers, mecaniciens, buschauffeurs, doctoren, osteopaten, foodcoaches en mediafuncties. Ook de wagens waarin het personeel zich verplaatst bij wedstrijden, is iets om rekening mee te houden in de planning.”

Tot voor kort werd er gewerkt met een Excel-sheet voor de planning, maar dat is met zo’n groot team te beperkt in mogelijkheden. De tool die gebruikt werd voorzag bovendien niet in een specifieke dagplanning. Omdat een belangrijk doel van een planning is overzicht te verkrijgen en daarmee de rust in de organisatie te vergroten, ging Jumbo-Visma op zoek naar een betrouwbare ICT-partner met vakkennis om de processen onder de loep te nemen en een slimme planningsapp te ontwikkelen.
 
Met een flinke wensenlijst kwam Team Jumbo-Visma in contact met de Business Applications- specialisten van Unica ICT Solutions. Het betrof wensen als snel en gecontroleerd cruciale gegevens vast kunnen leggen, alarmfuncties toevoegen voor belangrijke events die eraan zitten te komen voor bijvoorbeeld het boeken van hotels en vliegtickets, en de optie om wijzigingen automatisch naar alle betrokken personeelsleden te sturen. Daarnaast wilde de wielerploeg meer inzicht in de planning per renner, maar ook die voor stafleden, wagens en evenementen. Zo is het handig dat er direct inzicht is in de planning van een collega die uitvalt door ziekte, zodat het team sneller voor een vervanger kan zorgen op de geplande werkzaamheden. De app moest bovendien mobile ready zijn. 

Met behulp van PowerApps, onderdeel van het Microsoft Power Platform, zetten de specialisten van Unica ICT Solutions de wensen en ideeën om in een organisatie-brede oplossing voor Team Jumbo-Visma. “Unica ICT Solutions helpt ons om onze werkwijze uit te breiden en te automatiseren, en zorgt er daarnaast voor dat iedereen die dat moet hebben toegang heeft in de dynamische omgeving en daar real-time inzicht in heeft. Zo helpen ze onze alsmaar groeiende logistieke uitdagingen te tackelen en kunnen wij ervoor blijven zorgen dat we het juiste materiaal en de juiste mensen bij de goede wielerronde krijgen”, aldus Boven. 
Jumbo-Visma beschikt nu over een toekomstbestendige app waarmee zij van A tot Z alle processen in het planproces digitaal, eenvoudig en flexibel kunnen laten verlopen. Hierdoor besteden de planners minder tijd aan terugkerende werkzaamheden en beschikt het team altijd over up-to-date planningen. De consultants van Unica ICT Solutions blijven de app verder doorontwikkelen en denken continu mee over mogelijke uitbreidingen van de app. Meer weten hoe slimme ICT Jumbo-Visma meehelpt om de beste wereldploeg ter wereld te worden én blijven? Bekijk onze referentiecase of bekijk de video.