Unica ontzorgt NS Energy met prestatiegericht technisch beheer Arnhem Centraal

"We hoeven nergens om te vragen, het wordt gewoon geregeld"

Met zo’n 91 duizend reizigers per dag (ruim 28 miljoen mensen per jaar) is Arnhem Centraal een druk openbaar vervoerknooppunt. Zes jaar lang werd hard gewerkt aan de bouw van een nieuw stationsgebouw, dat in november 2015 in gebruik werd genomen. Op verzoek van NS Energy verzorgde Unica de warmtepompinstallatie en alle installatietechniek in het station. De komende jaren draagt Unica zorg voor het prestatiegericht technisch beheer.

NS Energy is de eigenaar en exploitant van de warmte- en koude-installaties (wko’s) die bij veel grote stations in Nederland zijn ontwikkeld. Het doel van NS Energy is om in een economisch verantwoord model de duurzaamheidswens van NS in te vullen. Oftewel, om duurzame stations te realiseren waarbij de kosten van alle energiezuinige installaties worden terugverdiend.

Snel acteren
In 2007 ging de nieuwbouw van het futuristisch ogende stationsgebouw in Arnhem van start. Bij de aanbesteding van de wko, de technische installaties en proceskoeling van de food stores in het station kwam Unica als winnaar uit de bus. “NS Energy bestaat sinds 2010 en Arnhem Centraal is een van onze eerste projecten”, zegt Björn Kouwenhoven, Senior Adviseur Energie bij NS Stations. “We hadden nog weinig ervaring met de bouw en exploitatie van dit soort centrales, terwijl continuïteit voor een groot station als Arnhem natuurlijk enorm belangrijk is. In het geval van storingen en calamiteiten moet je heel snel kunnen acteren. Dat maakte het best spannend. Het was daarom heel fijn dat we konden leunen op de kennis, ervaring en kwaliteit van Unica.”

Realtime inzicht
NS Energy heeft inmiddels veel kennis opgebouwd over hoe een station zich qua energieverbruik gedraagt. Björn Kouwenhoven kreeg eind november zelfs de WKO Duurzaamheid Award 2016 uitgereikt voor de verbeteringen en optimalisaties van de wko-systemen van NS Stations. Onder zijn begeleiding daalde het energieverbruik van NS Stations de afgelopen twee jaar met ruim 12 procent. “Over kantoren wisten we al heel veel, maar over treinstations was nog maar weinig bekend”, zegt Björn. “Mede dankzij de kennis die Unica met ons heeft gedeeld, kunnen we de techniek voor volgende projecten standaardiseren en verder optimaliseren.” Björn is met name erg enthousiast over het door Unica geïmplementeerde online meetsysteem. “NS Energy en Unica hebben beide real-time inzicht in het energieverbruik van station Arnhem Centraal. Dit levert waardevolle en nauwkeurige data op, waarmee we heel gericht kunnen sturen op financiële parameters.”

Vakbekwaam en pro-actief
Voor Björn was Arnhem Centraal het eerste project waarbij hij met Unica samenwerkte. “Ik heb Unica leren kennen als een kostenbewuste technisch dienstverlener met vakbekwaam personeel. We werken samen met verschillende bedrijfsonderdelen, zoals Unica Ecopower en Unica Arnhem, maar hebben één aanspreekpunt. Dat is heel prettig”, zegt Björn. Dat geldt ook voor de samenwerking met de ‘jongens die het doen’. “De Unica-monteurs gedragen zich als eigenaar en voelen zich verantwoordelijk voor het technisch wel en wee van de installaties. Je ziet dat ze het werk echt in de vingers hebben. Ik vind het vooral fijn dat ze periodiek langskomen en continu vanuit zichzelf bezig zijn met hoe dingen beter kunnen. We hoeven nergens om te vragen, het wordt gewoon geregeld. En als ergens een optimalisering mogelijk is, dan koppelen zij dat heel concreet aan ons terug. ‘Dit is het plan, dit kost het en dat levert het op. Wat vinden jullie ervan?’ Dat noem ik nou ‘ontzorgen’.”

Voor meer informatie: Unica Ecopower, telefoon: 033 - 247 80 80.