Blog: brandveiligheid elektrische auto’s en parkeergarages

Publicatie datum
Paragrafen
 
De elektrische auto is bezig aan een opmars. Nu de energietransitie is ingezet en veel gerenommeerde automerken elektrische modellen op de markt brengen, maken steeds meer bedrijven en ook particulieren de overstap naar elektrisch rijden. Elektrische auto’s en laadpalen zijn inmiddels onderdeel van het Nederlandse straatbeeld geworden. Je ziet ze bij mensen thuis, op straat, op het werk en ook in parkeergarages.

Andere koek

Elektrisch rijden heeft zo zijn voordelen. De laatste jaren zijn er echter ook zorgen ontstaan over de brandveiligheid van elektrische auto’s. Op basis van diverse branden met elektrische auto’s is de ervaring dat de brandrisico’s bij elektrische voertuigen anders zijn dan bij traditionele voertuigen.

Opladen elektrische auto

Brand tijdens het laden

Bij een traditionele benzine- of dieselauto is er - op brandstichting na - nauwelijks risico op brand wanneer het voertuig geparkeerd staat. Bij elektrische auto’s is dat anders. Wie de rit naar huis nog wil kunnen maken, zal zo nu en dan stroom moeten ‘tanken’. Daar is iets slims op bedacht: tijdens het parkeren kunnen de accu’s via een laadstation worden bijgeladen. Tijdens het bijladen kan er echter door verschillende oorzaken brand ontstaan. De meest voorkomende oorzaken zijn een defect in het laadstation, een beschadigde kabel of een defect of beschadiging aan het lithium-accupakket.

Lastig te blussen

Mocht een voertuig vlam vatten, dan is de vraag: hoe krijgen we de brand geblust? Een elektrisch voertuig in brand blijkt veel lastiger te blussen dan een traditionele auto. Dit heeft twee oorzaken.

  1. Allereerst wordt de brand van binnenuit gevoed. Dit komt door een proces dat ‘thermal runaway’ wordt genoemd. Eenvoudig uitgelegd houdt dit in dat de energie die in de lithium accu’s opgeslagen zit door de brand vrij komt en voor extra energie en hitte zorgt. Dit proces zorgt voor een zeer snelle brandontwikkeling en een lange brandduur.
  2. Daarnaast speelt de bescherming van de accu’s een rol. Vanuit veiligheidsoverwegingen worden lithium accupakketten goed ingepakt in een afgesloten behuizing. Hierdoor zijn de accu's goed beschermd, maar dit heeft ook als gevolg dat een blusmedium niet gemakkelijk tot de kern van de brand door kan dringen.

Inzet van de brandweer bemoeilijk

Autobranden gaan gepaard met veel rookontwikkeling. Als het voertuig in de buitenlucht staat kan deze rook gemakkelijk weg. Bij een situatie in een parkeergarage hebben we echter met een (deels) besloten ruimte te maken. De rook blijft sneller hangen, waardoor ook het zicht afneemt. Bij een autobrand komen ook allerlei schadelijke stoffen vrij door de verbranding van kunststoffen, rubber en lak. Slecht zicht op de brand en gevaarlijke rook bemoeilijken de inzet van de brandweer.

Brandoverslag

Wie zich vaker met brandveiligheid bezig houdt is wel bekend met de term ‘brandoverslag’. Hiermee wordt het overslaan van een brand van een gebouw naar een ander gebouw (of verdieping) bedoeld. Bij een autobrand in een parkeergarage hebben we met een andere vorm van brandoverslag te maken; namelijk het overslaan van een brand van één voertuig naar één of meerdere andere voertuigen. Waar er voor gebouwen voorschriften gelden voor de minimale afstand tussen gebouwen, is dat bij auto’s niet het geval. In een parkeergarage is de onderlinge afstand tussen auto’s doorgaans dusdanig klein dat een brand die bij één voertuig begint uit kan monden in een grote ravage. In de Noorse stad Stavanger gingen begin dit jaar zo’n 300 auto’s in vlammen op bij een brand in de parkeergarage van het vliegveld. Door de intensiteit van de brand en de lange brandduur kan er naast schade aan de voertuigen ook onherstelbare schade optreden aan het gebouw, de eventueel bovengelegen gebouwen en de omgeving.
 

Brand parkeergarage Noorwegen

Herontsteking

Kenmerkend voor branden met lithium accu’s is de grote kans op herontsteking. Er zijn verslagen van incidenten waarbij een lithium batterij uren tot zelfs dagen na een blussing opnieuw ontsteekt. Op dit moment lijkt het langdurig (tot wel een week lang) onderdompelen van de accu(‘s) de enige effectieve manier te zijn om de brand te stoppen en herontsteking te voorkomen. Voor kleine apparaten zoals een mobiele telefoon of laptop is dit geen probleem. Als het een auto betreft is dit een ander verhaal. Langdurig koelen is vaak de enige optie.

Lange brandduur

Door de grote hoeveelheid energie die in lithium accu’s opgeslagen zit kan een brandend elektrisch voertuig lange tijd branden. Langer dan de voorschriftmatige 60 minuten waar brandwerende scheidingen en de watervoorziening van een sprinklerinstallatie doorgaans op berekend zijn. Om het voertuig gedurende lange tijd te kunnen blussen is het belangrijk om voorzieningen aan te brengen die de watervoorraad suppleren. Bijvoorbeeld door middel van een aansluiting op de drinkwatervoorziening of een brandweervoertuig. Een watermist installatie kan in de meeste gevallen direct op de drinkwaterleiding worden aangesloten en heeft hierdoor een nagenoeg onbeperkte blusduur.

Een (brand)veilige situatie

De huidige brandveiligheid voorschriften voor parkeergarages zijn gebaseerd op het stallen van traditionele voertuigen met benzine- of dieselmotor. De veiligheidsvoorzieningen in garages zijn daardoor niet berekend op de specifieke brandrisico’s van elektrische voertuigen. Zowel de brandweer, eigenaren van parkeergarages en de brandveiligheidsbranche houden zich daarom bezig met het vraag hoe de brandrisico's ten aanzien van elektrische voertuigen kunnen worden beperkt.

Wij geven graag een aantal praktische tips waarmee de veiligheid in nieuwe en bestaande parkeergarages kan worden verhoogd:

  • Zorg dat de laadplaatsen gemakkelijk bereikbaar zijn voor hulpdiensten. Plaats laadstations voor elektrische voertuigen bij voorkeur in de buitenlucht (open parkeerdek) of zo dicht mogelijk bij een in-/uitgang.
  • Zorg dat de laadvoorzieningen snel kunnen worden afgesloten bij een calamiteit. Een centrale hoofdschakelaar is een effectieve manier.
  • Zorg voor snelle detectie. Des te eerder de brand ontdekt wordt, des te sneller er ingegrepen kan worden. Er zijn verschillende opties zoals rook- en hitte detectie. Een brandbeveiligingsbedrijf zoals Unica Fire Safety kan u hierover adviseren.
  • Als u laadplaatsen voor elektrische voertuigen aan gaat leggen, zorg er dan voor dat deze afgescheiden worden middels een brandwerende scheidingswand.
  • Voor bestaande laadpunten kunt u ook mogelijk een brandwerend rolscherm gebruiken. Hiermee kan een brandend voertuig worden geïsoleerd, waardoor het risico op het overslaan van de brand wordt beperkt.
  • Met behulp van een automatische blusinstallatie, zoals een sprinkler- of watermist installatie, wordt de brand tot één voertuig beperkt. Hierdoor is de gevolgschade aanzienlijk kleiner. Ook treedt er minder rook- en warmteontwikkeling op, wat de inzet van de brandweer vergemakkelijkt.
  • Zorg voor deskundige aanleg en onderhoud van zowel de laadvoorzieningen als de brandveiligheidsvoorzieningen. Kies voor een erkend bedrijf dat aantoonbaar kwaliteit levert en goed onderhoud uitvoert.
  • De laatste tip: laat u adviseren door een expert.

Bovenstaande tips dragen bij aan de brandveiligheid van parkeergarages waar elektrische voertuigen worden gestald. Er is echter geen vast recept voor brandveiligheid dat in elke situatie past. Ga daarom in gesprek met een expert om samen de mogelijkheden voor uw situatie te bekijken.

 

Ga met ons in gesprek